Jak napisać reklamację do banku? + WZÓR PISMA

Ostatnia aktualizacja 26 listopada 2021
Jak napisać reklamację do banku? + WZÓR PISMA

Banki to instytucje, którym ufamy. Wierzymy, że powierzone tam pieniądze są bezpieczne. Ufając bankowcom, nie bierzemy pod uwagę wystąpienia żadnych problemów. Słusznie, tak powinno być. Jednak każdy czasami popełnia błędy. Większość z nas nie wie, jak napisać reklamację do banku, a nawet kiedy mamy do niej prawo. Wiedza ta może przydać się również w sytuacji, kiedy to my jako klienci zrobiliśmy coś nie tak. Jak napisać reklamację do banku? Ile czasu na odpowiedź ma bank? Sprawdź wzór reklamacji do banku i najważniejsze informacje!

Reklamacja do banku w sprawie kredytu lub innych przypadkach

Reklamacja do banku to dokument, o którym większość z nas nawet nie myśli. Dlaczego? Każdy z nas wierzy, że pieniądze powierzone instytucji bankowej są bezpieczne. W końcu to miejsca, które z reguły powinny gwarantować bezpieczeństwo, a nam swobodny dostęp do funduszy. Rzadko się zdarza, aby usługodawca nie wywiązywał się z tych obowiązków.

Problem pojawia się dopiero w momencie, kiedy w grę wchodzi naliczanie jakichkolwiek opłat lub pośpiech, w wyniku którego popełniamy często błędy. W takich przypadkach reklamacja do banku może okazać się niezbędna. Postępowanie reklamacyjne rozpoczyna się wraz z wysłaniem i dostarczeniem odpowiedniego dokumentu do danej instytucji finansowej. Jakich sytuacji dotyczy?

W jakich sytuacjach reklamacja do banku może być niezbędna?

Reklamacja do banku to dokument, który może napisać i złożyć każdy klient tej instytucji. Dlatego warto wiedzieć, kiedy przysługuje nam takie prawo. Zgodnie z definicją mamy taką możliwość w kilku podstawowych przypadkach. Kiedy reklamacja do banku staje się prawem, z którego warto skorzystać? Oto najważniejsze informacje na ten temat.

Po pierwsze, reklamacja do banku przysługuje, kiedy instytucja nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. To znaczy przykładowo nie wyda zgody na zrealizowanie przelewu w terminie mimo spełnienia przez klienta wszystkich wymagań i wysłaniu polecenia transakcji w odpowiednim czasie.

Po drugie, zażalenie możemy również złożyć, jeśli udzielane usługi nie są zgodne z ustaleniami w umowie. Z takimi sytuacjami mamy najczęściej do czynienia, gdy opłata naliczona przez instytucję nie odpowiada tej widocznej w tabeli, według której zobowiązaliśmy się ponosić wszelkie koszty. W takim przypadku reklamacja do banku staje się prawem i warto z niego skorzystać.

Po trzecie, reklamacja do banku przysługuje w przypadku braku wywiązywania się przez organizatora konkursu z regulaminu obowiązującego tak samo klienta, jak usługodawcę.

Wyjątkowymi sytuacjami, w których warto wiedzieć, jak napisać reklamację do banku, są incydenty łamania prawa. W takim przypadku nie należy zwlekać. Natychmiast powinniśmy podjąć należyte działania. Jednak trzeba pamiętać o tym, aby nie pominąć żadnego etapu postępowania reklamacyjnego. 

Reklamacja do banku – przykład najczęstszego problemu

Większość operacji, które zlecamy bankowi, wykonuje automatycznie odpowiedni system. Dlatego pamiętajmy, że konsultant odbierający telefon na infolinii często nie ma wpływu na błędy, takie jak powielenie tej samej transakcji kilkukrotnie. Reklamacja do banku nie jest jednoznaczna ze skargą. Obejmuje również zażalenie czy po prostu zgłoszenie problemu wynikającego z naszych działań.

Błędem, który okazuje się popularnym wśród klientów instytucji bankowych, może być użycie nieodpowiedniej karty. W I półroczu 2018 roku zostało wydane aż 508 kart kredytowych. Nie jest tajemnicą, że wypłata gotówki za jej pośrednictwem kosztuje znacznie więcej niż w przypadku tych płatniczych. Nie powinno więc dziwić, że te ta sytuacja wiąże się zazwyczaj z przygotowanie dokumentu, jakim jest reklamacja do banku. Przykład ten nie został wybrany przypadkowo.

W zależności od banku prowizja za taką transakcję wynosi zazwyczaj od 3.00 do 5.00% pobranej kwoty. Oprócz tego należy się również spodziewać naliczenia odsetek. Mogą one wynosić nawet ponad 20%. Jeżeli pomylimy karty przy wypłacie większej kwoty przykładowo 1 000 zł, wówczas koszt takiego błędu to nawet 250 zł. Wszystko zależy od instytucji, która będzie właścicielem karty oraz bankomatu.

To jedna z sytuacji, kiedy przysługuje nam reklamacja do banku  i możemy ubiegać się o zwrot naliczonych, jakby nie patrzeć, słusznie opłat. Pamiętajmy, że w takiej sytuacji bank nie ma obowiązku akceptacji naszej prośby. Mimo to eksperci zapewniają, że warto podjąć takie działania w każdej sytuacji, która wzbudza nasze wątpliwości. Co to oznacza? Zawsze istnieje szansa, że reklamacja do banku zostanie przyjęta. Lepiej spróbować niż później zastanawiać się, czy była to odpowiednia decyzja.

Reklamacja do banku w sprawie kredytu lub innej – jak złożyć?

Reklamacja do banku w sprawie kredytu lub innej może być złożona na trzy sposoby. Wiele zależy od tego, jaką decyzję podejmuje bank. Nie każda instytucja oferuje swoim klientom pełną gamę możliwości. Reklamacja do banku może być złożona listownie, ale w takim przypadku musi to być list polecony z potwierdzeniem odbioru lub dostarczony osobiście do placówki przez klienta. 

Niektóre instytucje udostępniają możliwość wprowadzenia kontaktu telefonicznego za pomocą infolinii. Jeżeli reklamacja do banku w sprawie kredytu może być złożona w ten sposób, zostaniesz poinformowany o tym podczas rozmowy z konsultantem lub na etapie łączenia z placówką.

Ostatnia opcja to reklamacja do banku składana w formie elektronicznej. Zazwyczaj można to zrobić za pomocą formularza zgłoszeniowego lub pocztą elektroniczną. 

Czy reklamacja do banku o zwrot przelewu lub w sprawie kredytu może być odrzucona?

Pojawia się jednak pytanie, czy reklamacja do banku o zwrot przelewu lub w innej formie, może być odrzucona. Okazuje się, że istnieje taka możliwość. Instytucja bankowa może wydać negatywną decyzję, ale musi ją odpowiednio uzasadnić. Dodatkowo treść odpowiedzi powinna uwzględniać informacje na temat możliwości odwołania się od decyzji banku. Musi również zawierać dane o możliwości skorzystania z mediacji lub sądu polubownego.

Negatywnie rozpatrzona reklamacja do banku uprawnia również do wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego lub sądu powszechnego. Informacje o takich rozwiązaniach powinna również znaleźć się w decyzji banku. 

Co zrobić, kiedy reklamacja do banku zostanie odrzucona?

Wielu ekspertów zaleca niepoddawanie się w razie problemów z akceptacją. Jeśli jesteśmy pewni, że nasza reklamacja do banku o zwrot przelewu lub w sprawie kredytu jest uzasadniona i mamy podstawy sądzić, że powinna być uznana, wówczas należy dochodzić swego, czyli składać odwołania. Jednak tutaj pojawia się kolejny problem. Jak napisać odwołanie od reklamacji do banku?

Sprawa może wydawać się skomplikowana. Musimy po prostu przeanalizować odpowiedź banku, w której z pewnością zostaną zawarte podstawy prawne oraz zapis w regulaminie mówiący o danej sytuacji. Jeśli dany punkt regulaminu został nadinterpretowany lub zmieniony przez osobę odpowiadającą, wtedy należy przywołać ten sam zapis i wskazać błąd.

W przypadku kolejnej negatywnej odpowiedzi i pewności, że mamy rację, należy zwrócić się o pomoc do specjalistów. Jednak odradza się składanie sprawy do sądu. Wszystko musi odbywać się po kolei, a być może uda nam się załatwić sprawę polubownie. Gdzie skierować swoje kroki?

  1. Tak jak już zostało wspomniane, najpierw skontaktujmy się z bankiem. Dopiero teraz, jeśli to rozwiązanie zawiedzie, kierujemy sprawę dalej.
  2. Rzecznik Klienta – po ponownie odrzuconej reklamacji to do niego zgłaszamy właściwe odwołanie. Pismo powinno być bardziej rozbudowane i zawierać więcej szczegółów. Załączamy również poprzednie dokumenty oraz odpowiedzi instytucji.
  3. Rzecznik Finansowy – do tej instytucji należy kierować wnioski o pozasądowe postępowanie polubowne, czyli rozstrzygnięcie sporu między klientem a bankiem. Musimy jednak liczyć się z opłatą w wysokości 50 zł.
  4. Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich – to kolejny sposób na polubowne rozstrzygnięcie sporu. Wiąże się z kosztem w wysokości 50 lub 20 zł. Postępowanie arbitra kończy się po maksymalnie 90 dniach dostarczeniem odpowiedniego orzeczeniem w sprawie.
  5. UOKiK – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – to urząd powołany do działań na rzecz konsumenta nie tylko w obliczu problemów z bankiem, ale również innymi przedsiębiorcami.
  6. Ostatecznie pozostaje nam droga sądowa, choć stosunkowo rzadko dochodzi do takich sytuacji. Jednak w pierwszej kolejności spróbujmy załatwić sprawę na drodze postępowania Sądu polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego. Dopiero w przypadku niepowodzenia zaleca się poproszenie o pomoc Sąd powszechny. Chociaż w tym momencie należy pomyśleć, czy warto i może przyznać się do błędu. Jeśli jednak nadal jesteśmy pewni, kontynuujmy walkę.

Czas oczekiwania na rozpatrzenie reklamacji do banku

Bank ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację klienta w ściśle określonym terminie, który nie powinien być dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania dokumentu. Zdarzają się jednak pewne wyjątki. Dotyczy to przede wszystkim skomplikowanych przypadków. W takim przypadku bank musi podać informację o przyczynach opóźnienia oraz okolicznościach. Dodatkowo w dokumencie powinien pojawić się termin odpowiedzi nie dłuższy niż 60 dni od otrzymania reklamacji.

Co dzieje się, kiedy reklamacja do banku o zwrot przelewu lub w sprawie kredytu nie spotka się z żadnym odzewem? Jest to tzw. milczące rozpatrzenie zażalenia. W takim przypadku uznaje się, że reklamacja do banku została rozpatrzona zgodnie z oczekiwaniami klienta.

Bank jest zobowiązany do nadesłania odpowiedzi w ciągu 30 dni. W innym przypadku reklamacja zostanie uznana za zaakceptowaną. W szczególnych przypadkach okres ten może ulec przedłużeniu do 60 dni.

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014. 827)

Art. 7a. 1. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.

  1. Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację w terminie, o którym mowa w ust. 1, uważa się, że uznał reklamację.
  2. Odpowiedź na reklamację przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku.

Jak napisać reklamację do banku?

Odpowiedzi na pytanie, jak napisać reklamację do banku, nie znajdziesz wprost na stronie internetowej banku. Niestety, instytucje finansowe nie udostępniają gotowego szablonu dokumentu, z którego moglibyśmy skorzystać. Nie robi tego ze względu na indywidualność każdej sprawy. Jedne sytuacje będą wymagać bardziej szczegółowego opisu, inne mniej. Dlatego każdy powinien sam zadbać o odpowiednią formę dokumentu.

Niektóre instytucje umożliwiają złożenie zażalenia telefonicznie, jednak w razie wątpliwości co do słuszności podjętej przez bank decyzji warto posiadać udokumentowany przebieg korespondencji. Nie ma również znaczenia, czy pismo zostanie napisane odręcznie a może komputerowo. Ważne, aby zawierało tak przedstawioną sytuację, żeby wszystko było w nim jasne dla danej instytucji.

Szczegółowych informacji o tym, jak napisać reklamację do banku, nie znajdziemy. Można jednak wyróżnić kilka najważniejszych danych, które powinny się znaleźć w dokumencie.  Poniżej prezentujemy ogólny wzór reklamacji do banku. Sprawdź to!

Reklamacja do banku – wzór

Co powinna zawierać reklamacja do banku? Wzór znajdujący się poniżej jest ogólny. Nie musisz traktować go sztywno. Jest kilka elementów, które są niezbędne do wszczęcia postępowania, a są nimi:

  • dane osobowe: imię, nazwisko oraz numer PESEL,
  • dane kontaktowe: zaleca się podanie kilku możliwości, przykładowo mogą to być adres e-mail, numer telefonu oraz adres korespondencyjny,
  • dane usługi lub produktu, którego dotyczy reklamacja, przykładowo numer konta bankowego, numer karty kredytowej lub płatniczej (NIE PODAJEMY CAŁEGO NUMERU! – co najwyżej 4 pierwsze i 4 lub 6 ostatnich cyfr) oraz oznaczenie transakcji czy też identyfikator umowy,
  • należy umieścić również szczegółowy opis problemu i powołać się na ewentualny zapis w regulaminie,
  • nasze oczekiwania rozwiązania problemy,
  • oraz wybór formy odpowiedzi. Możemy poprosić o nadesłanie pisma listownie lub mailowo czy też przekazanie ustne.

Na końcu, jeśli istnieje taka potrzeba, należy uwzględnić załączniki.

Wzór reklamacji do banku

Miejscowość, data

Imię i nazwisko

numer Pesel

Adres

Numer telefonu i adres e-mail

 

Dane banku, czyli nazwa banku
oraz adres ul. xyz 1223
12-345 Most

 

REKLAMACJA

 

Treść reklamacji od kolejnych akapitów:

  • dane usługi lub produktu oraz szczegółowy opis sytuacji,
  • nasze oczekiwania,
  • wybór sposobu odpowiedzi.

Na końcu możemy dodać również wspomniane załączniku.

 

Z poważaniem

XYZ  (własnoręczny podpis)

 

 >

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły